Sarma

Sarma je apsolutna kraljica kuhinje, a u mojoj obitelji (široj) predstavljala je vrhunac nečijeg kuhanja. 'Dok ne saviješ sarmu nisi ništa skuhala', znali su mi govoriti pa se sarma odgađala za neka bolja vremena. A ono što za sarmu treba je - vremena i volje. I ok, nekih sitnica poput sastojaka.
Koliko sam uspjela naučiti - sarma je turska riječ, a označava nadjev zamotan u listove kiselog kupusa ili vinove loze. Kažu neki poznavatelji povijesti da su je u prošlosti jeli svi - od kmetova do feudalaca, od siromašnih do bogatih, pa nije ni čudo da se zadržala i danas na gotovo svim stolovima diljem Hrvatske.


Za sarmu je potrebno:
- 1 velika glavica kiselog kupusa
- 800 g mljevene svinjetine i 200 g mljevene junetine
- 250 g narezanog kupusa
- 1 veća glavica luka
- 2-3 režnja češnjaka
- 1 žličica slatke mljevene paprike
- 150 g riže
- 150 g pancete
- 50 g brašna
- 1 jaje
- peršin, sol, papar
- ulje
- 200 g suhog mesa


Luk narezati na sitne komadiće, propirjati ga na ulju, dodati nasjeckani češnjak. Istodobno - meso začiniti (sol, papar, paprika) - probati jel dovoljno slano (malo na jezik) i dodati opranu rižu, nasjeckanu pancetu, jaje i prstohvat peršina. Potom sve zajedno izmiješati.

Listove odvojimo od kupusa (onu sredinu izrezati nožem) i puniti s nadjevom. Znači staviti na sredinu, preklopiti listove i utisnuti ih sa strane da se sarma ne otvori. E sad, nekome ostane zelja od glavice kupusa, meni uglavnom ne pa uzmem još narezanog zelja kojim prekrijem dno, poslažem sarme sa suhim mesom, ponovno sve prekrijem narezanim zeljem, ulijem hladnu vodu da se sarma prekrije.


Potom kuhanje - 2-2,5 sata na laganoj vatri. Kad je gotovo, u tavi na vrelo ulje dodamo brašno koje stalno miješamo, dodamo crvenu papriku, hladne vode i pireao od rajčice - kuhati dok ne 'zakrčka' i potom zapršku prelijemo preko sarme. Sve zajedno treba prokuhati još 15-ak minuta.

Inače ovaj recept sam "pokupila" od poznatog crochefa Alma, koji me uvijek i oduvijek oduševljavao načinom na koji kuha. Pa sam mu i oko sarme vjerovala, hehe. I još jedan dodatak: ako vam ispadne previše sarme - zamrznite ju, tako da imate za neki drugi put :)



Uz sarmu najčešće se jede pire krumpir. Moja tajna dobrog pirea je u maslacu kojeg stavim 50 g na 1 kg skuhanog krumpira te uz malo mlijeka i prstohvat soli dobro promiješam. I ovu ćemo priču o sarmi završiti u revijskom tonu :)




Primjedbe

Popularni postovi